Brukshundgruppa

Om brukshundgruppa

Brukshundgruppa arbeider med lydighet, agility og bruks. Gruppa arrangerer konkurranser og holder kurs. I brukshundgruppa er alle raser og hundeeiere velkomne. Både store og små hunderaser trener jevnlig på klubbhuset.

Brukshundgruppa er Tromsø Hundeklubbs største undergruppe med litt over 300 medlemmer. I tillegg til aktiviteten i Tromsø har brukshundgruppa ei avdeling i Lyngen.

Brukshundgruppa har i dag tre hovedaktiviteter; lydighet, bruks og agility.  I den senere tid har også rallylydighet kommet inn, samt utdanning av besøkshunder.  Vi har også en småhundgruppe under BHG, den heter “Smålabban”.

De enkelte aktivitetene koordineres av styret med ansvarlige personer for aktivitetene.

Tromsø Hundeklubb arbeider aktivt med innlæring gjennom positiv forsterkning av ønsket adferd.

Dette betyr at avstraffelse, fysisk korreks eller lignende ikke aksepteres som innlæringsmetode! Ved å belønne hunden påvirkes den positivt til å oppføre ønsket atferd. Hunder lærer gjennom assosiering og repetisjon. En positiv assosiering vil gjøre at hunden har lyst til å utføre handlingen en gang til. Positiv forsterkning vil også påvirke hunden til å ikke utføre uønskede handlinger, da disse ikke er assosiert med belønning.

Vi arrangerer jevnlig flere ulike kurs og har oppstart på valp- og hverdagslydighetskurs annen hver måned.  Det tilbys også kurs i lekutvikling, rallylydighet, konkuranserettet lydighet, agility, bruks spor, rundering og feltsøk. Har du problemer med hunden din, så har vi dyktige instruktører som kan hjelpe deg.  Fellestreninger inneg bruks, lydighet og agility er fast hver uke. Vårt felles mål er at hundene skal ha det bra og at vi skal ha det moro og kose oss sammen med hundene og hverandre. Kom og bli med på treningene, læring, tips og hundekos sammen med oss.