Brukshundgruppa

Lydighet

Dressur

Vi har alle et forhold til ordet ”lydighet”. Enten vi forbinder det med en hund som spaserer lykkelig ved fars fot, eller en hund som kommer løpende med en gang mor roper. Mange av oss ønsker å oppnå god hverdagsdressur på hunden vår, mens andre av oss trener mer målrettet mot konkurranser.

Brukshundgruppa ønsker å imøtekomme alle de ulike behovene hos våre medlemmer.

Torsdagstreninger

Hver torsdag er det lydighetstrening på hundeklubbens område. Det er da lagt opp til egentrening, men vi hjelper hverandre.

Lydighetstreningen begynner klokken 19.30 Velkommen skal dere være!

Er du interessert i å trene, men ikke helt vet hvor du skal begynne, så kom gjerne og ta en prat med oss. Torsdagtreningene er for alle, både nybegynnere og viderekomne ekvipasjer. Ikke nøl med å ta kontakt 🙂

Vi håper at våre gamle medlemmer også hiver seg med på denne treningen. Vi kan bli mer aktive med å hjelpe hverandre å få fremgang i treningen.

Vi har lydighetsutstyr tilgjengelig til utlån for bruk på klubbområdet. Hopphinder, kjegler og apportbukker i tre/metall mm.
For deg som er ny innen lydighetstrening er det bare å møte opp. Ansvarlig vil ta imot deg og hunden din og kan hjelpe deg med tips til trening. Dersom du ønsker litt nøyere veiledning er det mulighet for å melde seg på kurs.

Hva er konkurranselydighet?

Lydighetskonkurranser er delt inn i fire nivåer:

Appellmerket. (bronsemerket)
Dette er en uoffisiell konkurranse. Her skal du og hunden vise dommeren at hunden behersker å følge foten din med og uten bånd, Ligge og bli liggende pluss en del andre enkle lydighetsøvelser.

Klasse 1, 2, 3 og Elite
Disse trinnene er offisielle i konkurransesammenheng. Man må oppnå en viss sum som tilsier en førstepremie for å oppgradere til neste klasse. Når hunden er i elite må det oppnås tre førstepremier hos ulike dommere og hunden vil bli tildelt et lydighetschampionat.  Vanskelighetsgraden øker for hvert trinn. Det kreves at hundene skal ligge å bli liggende sammen med andre hunder. Det starter med to minutter i klasse 1. Deretter øker tiden oppover i klassene og eieren skal etter hvert stå skjult for hunden. Hunden må følge eiers fot i diverse gangarter og vinkler. Hunden skal beherske innkallinger av ulike sorter, apportering (henting) av treapport og metallapport. (Dette er spesiallagde gjenstander) Hunden skal kunne sendes ut fra fører og kunne motta og lystre kommandoer på avstand.
Dette er bare noe av alt det som utgjør et lydighetsprogram. Øvelsene er mange og ulike i de forskjellige klassene. Dersom du ønsker å lese mer om lydighetsprogrammet kan du gå inn på NKKs hjemmesider.