Apportbevisprøve

5. juli 2016

Fuglehundgruppa inviterer til apportbevisprøve mandag den 15. august 2016

Vannapport i Bardu 27.6.15

Fuglehundgruppa ønsker å legge til rette for at medlemmene er godt forberedt til høstens jaktprøver, blant annet ved å tilby apportbevisprøve.  Apportbevis er et vilkår for å oppnå høyeste premiegrad i AK.  Vi møtes på klubbhuset mandag den 15. august kl 1800 for gjennomføring av prøven i Krokenterrenget. Vi tar sikte på å bålkaffe og kanskje pølser på grillen dersom vær og tid tillater det.

Deltakerne må selv ta med apportobjekt, dvs fugl som skal være av jaktbar art. Med jaktbar art menes fugler som gir premie i henhold til jaktprøvereglementet. Fuglen skal være hel og fersk, opptint eller tørket og skal godkjennes av dommeren.

Hund og fører får ikke se hvor apportobjektet legges ut innenfor en avstand på 25-40 m.  Hunden skal på kommando finne fuglen og raskest mulig bringe den til sin fører og avlevere uten å slippe eller tygge på den.